top of page

Elli: Udržitelná revoluce

Elli, zrozená s cílem podporovat italskou dokonalost a zároveň propagovat ohleduplnější způsob života namísto jednorázového, to je průkopnický projekt designu s nulovým dopadem. Seznamte se se zakladatelem Alessiem Ellim a nahlédněte do jeho kolekce současného designu.


Alessio Elli založil svou designovou značku v roce 2014 s cílem najít dokonalou rovnováhu mezi jemným italským řemeslem a technologickými inovacemi. Každý kus Elli je reprezentací této mise a představuje velké množství experimentů a výzkumu stojícími za každým procesem návrhu. Avantgardní tvary, exkluzivní použití kompletně recyklovaných a recyklovatelných materiálů... setkání designérů, řemeslníků a robotů, všechny tyto spojení dávají život jedinečným kouskům, které spojují tradici italského designu s jeho udržitelnou inovativní budoucností.

Každý předmět je vyroben se záměrem, aby se na konci své životnosti nestal odpadem, inovativně interpretuje snahy #upcycling a aktivuje avantgardní výrobní procesy. Experimentování se rozšiřuje i na nové estetické pravidla, zásadnější a čistější: výsledek práce v jakési „digitální dílně“, v níž je řemeslo živeno avantgardními technologiemi a směřováno k nejvyšším principům udržitelnosti.


DNA Elli je zakořeněna v kreativním procesu spojeném s inovací a udržitelností. Jaké je vaše poslání založené na těchto zásadách?


Z právního hlediska je Elli Ltd, inovativní startup s partnery, zaměstnanci, strukturami atd., ale raději ji definuji jako kolektiv firem, lidí, profesionálů, znalostí a dovedností spojených společným cílem: přispět k boji proti změně klimatu, zlepšit kvalitu našeho života a podpořit sociální změny prostřednictvím designu. I když si uvědomujeme důležitost technologií a inovací, klíčovou složkou naší společnosti zůstávají lidé. Technologie musí být prostředkem k dosažení našeho cíle, a právě z tohoto důvodu se k podpoře tvůrčího procesu neuchylujeme k algoritmům a umělé inteligenci. V dnešní době musí společnosti jít nad rámec svého produktu a převzít důležitý společenský význam: musí se vrátit k vytváření kultury, kontrastující s „rychlým tempem“, které vede k „dekulturizaci“ a kulturní povrchnosti. Toho lze dosáhnout zavedením nových způsobů komunikace se spotřebiteli a jejich informováním o jejich možnostech jako aktérů a klíčových hráčů konkrétní změny.


Myslíte si, jako mladý designér, že se italské #řemeslo a nové výrobní postupy mohou spojit a vytvořit nový styl designu? Pokud ano, jak?


Pro nás mladé designéry a italské firmy je to dvojí #výzva v tom, že zaprvé si musíme najít své místo na trhu, zadruhé jsme konfrontováni s historií, tradicí a zavedenými značkami, které jsou katalyzátorem a zahlcují pozornost trhu a médiích. „Made in Italy“, jak ho známe, je hnací silou naší inspirace, ramena gigantů, na kterých spočíváme, musí podporovat náš závazek vybudovat nové a inovativní kulturní a obchodní hnutí. Všichni aktéři v systému designu nábytku musí být otevření dialogu s novými skutečnostmi, aby našli správnou rovnováhu, která nám pomůže chránit historii a hodnoty designu a zároveň dát prostor a viditelnost novým skupinám, jako je Elli, aby vyjádřily své # hodnoty a #kreativní nápady.



Povězte nám o kreativním procesu, který stojí za vytvořením vašeho oblíbeného kousku.


I když můžeme použít #3D modelovací software nebo další robotickou výrobu, tvorba produktu vždy začíná papírovou skicou. Odtud plynou všechny další fáze – výzkum, hodnocení a výběr materiálů, technologií a nejlepších řešení, aby byla zajištěna výroba s co nejnižším dopadem na životní prostředí. Výzkum se zaměřuje na způsoby, jak zlepšit charakteristické rysy dodatečné výroby, což znamená najít řešení, jak snížit - ne-li odstranit - jakýkoli výrobní odpad, snížit mezistupně zpracování (před a po) a omezit počet kusů obsahujících produkt pro zjednodušení obnovy na konci své životnosti. Tento přístup stále zaručuje kvalitu, která odlišuje design Made in Italy, ale s větší přidanou hodnotou, reprezentovanou nejen materiály a technikami, ale také nižším dopadem na životní prostředí.


Co znamená „Made & Remade“ a jak se Elli zavázala k tomuto konceptu?


Tento koncept úzce souvisí s předchozí otázkou a představuje odpověď na jeden z největších problémů naší doby: #produkce odpadu a nakládání s odpady. Odpad dnes představuje také největší dostupný zdroj „surovin“: technický proces recyklace a modernizace odpadů, aby se znovu dostal do výrobního řetězce, metody jeho sledování a nakonec jeho opětovného využití na konci jeho životnosti jsou v jádru Made & Remade. Nebylo by hezké vědět od okamžiku, kdy si koupíte výrobek, že nebude produkovat odpad? Made & Remade je ve skutečnosti možnost, kterou našim zákazníkům nabízíme vrátit náš produkt na konci jeho životního cyklu, produkt, který jsme původně plánovali neproměnit v odpad, se vrací jako nový hodnotný předmět prostřednictvím procesu obnovy (#upcycling ). Vzniká tak ctnostný cyklický proces, který nemá žádný dopad na planetu, a to jak z hlediska nových zdrojů, tak produkce odpadu.



Kreativní svoboda a vyjádření jsou klíčovými prvky vaší filozofie designu. Kde čerpáte inspiraci pro svá díla?


V první části mé kariéry designéra jsem toužil vytvářet ikonické předměty – příkladem je „Achille“ – tím, že jsem šel po kreativní cestě, kterou vystopovali velcí italští designéři 50. a 60. let. Dnes představují cíle #Cíle udržitelného rozvoje OSN do roku 2030 vodítko a motor mého výzkumu. Zdrojem velké inspirace a stimulace jsou pro mě nové požadavky trhu a společnosti, kdy předměty musí jít nad rámec své funkce: produkty musí být flexibilní, adaptabilní, racionální a přizpůsobitelné, aby co nejlépe vyjadřovaly individualitu člověka, musí představovat ideály a hodnoty. Umět převést (jak je jasně vyjádřeno v SoHo) dynamiku, pohyb, plynulost společnosti a tok času a přírody do objektu je cíl, o který se při vytváření produktu snažím.




14 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše
bottom of page